måndag 1 mars 2010

Läst

Mari och jag var ju, som vi berättat om tidigare, på författardagen i Hässleholm i höstas. Där var bland annat Mårten Melin och Torbjörn Flygt och pratade om sina nya böcker. Nu har jag äntligen läst dem.

"Som trolleri" av Mårten Melin handlar om den den 12-åriga tjejen Mona. Hennes föräldrar har nyss skilt sig och hon tillbringar en del av sommarlovet ute på landet med sin pappa. En dag träffar hon en kille, Mikael, ute på bryggan. Han har tovigt hår och lysande gröna ögon. Han har en dragningskraft som gör att Mona direkt blir förälskad. Men vad är det för mystiskt med honom?
Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om boken. Det är nog själva upplösningen som hänger lite i luften känner jag. Det skulle vara roligt att höra vad någon annan tycker om den. Skriv gärna en kommentar om du har läst den!

Torbjörn Flygt har skrivit "Fiskplåt och bajsdrakar". Det var en riktigt bra och underhållande bok som passar både vuxna och barn. Barnen Anna och Aron ska tillsammans med sina föräldrar åka på bilsemester till Italien. Men först ska de ta sig genom Danmark till Tyskland där de ska ta tåget till Italien. Det är mycket som kan gå snett och det gör det också. Mammans mobiltelefon ringer hela tiden, vilket gör att pappan till slut beslagtar den. När de är framme vid tåget ska mamman bara köpa en tidning, och det slutar med att hon missar tåget. Vad ska hända nu? Det är ju mamman som har biljetter, pengar och allt annat viktigt. Dessutom har hon ju ingen mobiltelefon längre. Pappan är inte heller någon klippa att luta sig mot när det krisar.
Den här boken rekommenderas varmt och den passar säkert utmärkt som högläsningsbok. Författaren berättade att han med största sannolikhet skulle fortsätta att skriva barnböcker och att vi kommer att få följa Anna och Aron på nya äventyr. Det ser jag verkligen fram emot.

1 kommentar:

  1. Efter att ha läst vad du tycker om "Fiskplåt och bajsdrakar" har jag nu lagt in en beställning på den :)
    Mårten Melin är väldigt populär här så "som trolleri" har jag redan köpt men har inte läst den själv ännu..det är ju som bekant en rätt stor hög den där att-läsa-högen så allt hinner man ju inte med...
    Själv har jag precis läst "Det är jag som är Lisa" av Moa-Lina Croall. Jag gillade den men har svårt för att beskriva vad den handlade om ... hahaha men den har lite av varje med en något allvarlig ton.
    Ha de gott! /Karin

    SvaraRadera