onsdag 5 januari 2011

En påse blandat tack!

Hoppas ni alla har haft en toppen jul och ett toppen nyår och att ni fyllt era hjärnor med böcker i samma takt som magen med julmat!

Jag har läst en vild blandning av titlar under jul och nyår. Några som legat länge och väntat i bokhögen och så några nya, i alla fall för mig!

Moni Nilssons Semlan och Gordon- böcker var inget jag stiftat bekantskap med innan men Semlan och Gordon- Sommar och Hemliga Härligheter var en skön bekantskap.
Semlan är tolv år och tio månader och hennes bästa kompis heter Gordon och de två är väldigt bra på att kyssas. De försöker slå nya långkyssrekord hela tiden. Det dumma är att när de övar långkyssning råkar Lino cykla förbi. Lino som Semlan nog är kär i....
Läsning för 9-12 år om vänskap, kyssar, kärlek, skilda föräldrar, att kontakta sin farfar och vardagsliv. Utgiven av Natur & Kultur.

Berättelsen om Matt Surrington av Andy Stanton (författaren till böckerna om Herr Grums) är utgiven av Argasso förlag och har luftig text och korta kapitel. Matt Surrington är egentligen en ganska vanlig kille, förutom det att han har en superkraft. Han kan förvandla sig till en fluga... eller han vet att han kan det men det har inte fungerat än. Det låter kanske inte som världens coolaste superkraft men när hans föräldrar lyckligt berättar nyheten att de ska flytta till storstaden visar det sig att det kommer bli mycket användbart att kunna bli en fluga.
Läsning för 9-12 år men även för läshungriga 6-9 åringar. Bra ämnen, flytta, mobbning, rädslor, småsyskon som säger "Elefant" hela tiden, superkrafter och tjuvar.


Sedan satte jag händerna på Fallen ängel av Becca Fitzpatrick, utgiven av B Wahlströms förlag.
Oj oj oj, jag måste nog säga att jag flög tillbaka till tonåren igen! Jag drogs med i handlingen om Nora som tvingas samarbeta med den mörke mystiske Patch i skolan. Patch som verkar se rakt in i henne, som dyker upp var hon än är och som har ett hemligt förflutet.

Hur klyschigt det än kan tyckas låta så fungerar "vanlig" tjej dras till "farlig" kille än en gång! Här kryddas det hela med fallna änglar och den gamla hederliga kampen mellan ont och gott och jag är fast i bokens grepp under hela resan!
13 år och uppåt om kärlek, halvänglar, spänning, hot och hemligheter.

Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld är mycket värd sitt Augustpris 2010! Vilket språk och vilken vardagsrealism som blir så speciell!
Jag kände hatkärlek till den för att den gick under huden, den var allvarlig men ändå med någon sorts svart humor och så var den så äcklig! Ja, verkligen äcklig när huvudpersonen Maja sågar av sig den yttersta toppen av vänstertummen med en elektrisk sticksåg vilket beskrivs så in i norden i mikrosekund med känslor, blod och reflektion över snittytan. Jag mådde verkligen illa och såg allt kristallklart framför mig när jag läste. Det är ett gott betyg!
Utgiven av Gilla böcker och passar för högstadiet/ gymnasiet/ vuxna.

Hemligheter av Alison Prince, en lättlästbok utgiven av Argasso, tar upp alkoholiserade föräldrar. Sextonåriga Kerry bor på en liten ö utanför skottland med sin mamma och pappa. Hennes pappa jobbar mycket och de har bra med pengar men hemma ligger hennes mamma med huvudvärk och det är främst Kerry som tar hand om deras uthyrning av stuga. Hon städar och gör fint tills nya gäster kommer och hon kollar hela tiden hur mamma mår, hon trippar på tå och det gör hela familjen, utan att diskutera de problem som finns.
En dag kommer en kille med sin mamma och ska hyra stugan. Det leder till att mammans alkoholproblem och även Kerrys tåtrippande kommer upp till ytan, för att någon erkänner att de ser vad som händer och som vet hur man kan ta tag i att hjälpa den som har alkoholproblem. Ett tungt ämne, boken slutar ganska abrupt men det känns inte helt fel för man förstår att saker nog kommer bli bättre och då är själva huvudhandlingen på lösningsvägen.
För åldern 13 år och uppåt.

Okej... ett litet tips till:
Libba Brays Ögat över månskäran, oj voj vad bra! Jag ska genast läsa fortsättningarna Upprorsänglar och Längtans rike. 1800- tals england, mystik, spänning, krås och åtsnörda korsetter. 13 år och uppåt.


En skön blandning böcker som fick bli substitutet när avskedet av julkalendern blev svårt.... Pyret, du ska bli min!

2 kommentarer:

  1. Hjälp! Det var hemskt vad du har läst mycket. Bra tips! //Maria

    SvaraRadera
  2. Vilka bra böcker du har läst! Älskar Monis Selman och Gordon serie, så himla härliga. Fallen ängel och Här ligger jag och blöder är två riktigt bra böcker och Ögat över månskäran är andlöst spännande. Ögat över månskäran blir bara bättre och bättre för varje bok, de är helt underbara.

    SvaraRadera