måndag 8 augusti 2011

Artemis Fowl i ny kostym

Jag har länge tänkt läsa om det kriminella underbarnet Artemis Fowl, men det var inte förrän under semestern det äntligen blev av. Nu förstår jag verkligen inte varför jag inte tagit tag i detta tidigare...

Artemis Fowl är hyperintelligent och redan vid 12 års ålder ett kriminellt mastermind. Han brås på sin släkt, som består av en lång radda skurkar. Nu får han mest klara sig själv, sedan hans far har försvunnit och hans mor blivit galen av saknad. Artemis har därmed ganska fria tyglar. Hans butler, beskyddare och vän Butler (ja, det är hans namn) följer hans order. Artemis har lyckats lägga vantarna på vättarnas hemliga bok, som innehåller allt man kan tänkas vilja veta om dem - förutom vart de har allt sitt guld. Med hjälp av Boken klurar han på hur han ska överlista vättarna och bestämmer sig för att kidnappa en av dem för att få ut en ansenlig mängd guld i lösen. Artemis känner sig trygg i denna plan, eftersom vättarna måste följa en uppsättning strikta regler (som står i Boken). Men vättarna sätter hårt mot hårt och slutar spela enligt reglerna och helt plötsligt är läget ett helt annat...

Tempot är högt i denna actionfyllda historia. Storyn passar både för ungdomar och lite yngre läsare, men språket kräver sin läsare då det inte är så enkelt alla gånger. Det är mycket rappa kommentarer i dialogerna och jag får en känsla av att detta skulle fungera utmärkt som film. Vibbarna jag fick när jag läste fick mig att tänka på filmer som till exempel Dödligt vapen - mycket explosioner och våld, men samtidigt humoristiskt.

Under våren kom den andra upplagan på svenska och böckerna har fått ett annat utseende. Det gamla omslaget var nog tänkt att se ut som Boken och glittrar dessutom snyggt, men ser kanske lite tråkigt ut på avstånd. Det nya är lite mer färgglatt, så jag hoppas att det lockar fler läsare, för det tycker jag att den är värd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar