fredag 7 juni 2013

Mardrömskortet

Jag ligger lite efter men min läsning av lättlästa böcker. Det har kommit ut en hel del men jag har inte prioriterat att läsa dem. Men jag tänker mig att det nu ska bli lite ändring på det! Så nu har jag i alla fall läst Mardrömskortet av Catherine Johnson.

När de bästa vännerna Mina och Sara träffas igen efter jullovet visar Sara vad hon fått i julklapp av sin moster: en tarotkortlek. Sara håller precis på att lära sig alla korten och hon visar Mina det värsta av dem alla, det som till och med är värre än döden, Nio i svärd. Kortet visar en kvinna som sitter på en säng med huvudet gömt i sina händer och ser skräckslagen ut. Över sängen hänger det nio svärd, det kallas för mardrömskortet. Mina tror inte på sånt, inte Sara heller egentligen, men de kommer på att de kan använda kortleken för att lura de populära tjejerna på skolan. Till en början så går det jättebra, en succé. Mina tar reda på saker om olika elever på skolan och Sara använder kunskapen för att spå. Men snart förändras det, Sara förändras. Hon säger till Mina att hon har övat hemma och att hon nu faktiskt vet saker på riktigt när hon vänder upp korten. Det är som att det inte är lika roligt längre och Sara verkar dras längre och längre in i kortens värld.

Det här är en alldeles lagom spännande och lite mystisk bok och som vanligt med böcker från Argasso så är de skrivna för att hålla intresset igång. Det finns inga partier med långa beskrivningar eller annat som drar ner på tempot. Och framförallt så är det en ruggigt snygg framsida…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar