torsdag 21 februari 2019

Fördomar om landskap kom på skam


Här kommer en bok som borde finnas i varje klassrum! När jag bokpratade om den är boken för en lågstadieklass, hade jag kanske fördomsfullt inga större förhoppningar om att boken skulle bli utlånad särskilt snabbt. "Fakta om landskap är kanske inte helt lätt för mindre barn att ta till sig" var farhågan jag hade. Den här boken är egentligen till för lite äldre barn.
Döm om min förvåning när en elev runt åtta år kom insläntrande till mitt filialkontor och ville låna boken efter vi hade diskuterat boken. "Yes, fakta rules" tänkte jag som var glad över att mina fördomar kommit på skam.
Den stora behållningen med den här boken är självklart alla spännande och givande fakta om de 25 landskapen vi har i Sverige. Barn får exempelvis reda på att Smålands landskapsdjur är utter och att ringmuren utanför Visby är en av Gotlands stora turistattraktioner.
En extra bonus är alla de gåtor och klurigheter som finns om alla landskap. Tankeverksamheten sätts verkligen på prov. För min del prövade jag gåtan "Hur många bönder på rad" vilket vållade livlig aktivitet i klassrummet. Händerna räcktes upp som aldrig förr och till slut kom en pojke på svaret. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar