fredag 18 december 2020

Efterlängtad uppföljare till vampyrsuccén

 


Femton år efter den första boken av Stephanie Meyer, Om jag kunde drömma (2005), kommer dess efterlängtade uppföljare. Meyer satte hela (tonårs)världen i brand när hon släppte sina romaner om människan Bella Swan och vampyren Edward Cullen. En omöjlig kärlek uppstod mellan Bella och Edward och läsarna kunde följa deras öden i fyra böcker. Böckerna har även filmatiserats med Kristin Stewart som Bella och Robert Pattinson som Edward. Med Meyers böcker föddes en vampyrtrend och det kom böcker av andra författare och det gjordes nya tv-serier. Den gemensamma faktorn för alla dessa får nog sägas är att alla vampyrer är otroligt fascinerande och framförallt attraktiva!

De tidigare böckerna som Meyer släppte berättades ur Bellas perspektiv men den nya boken “Midnattssol” berättas från Edwards synvinkel. För ett Twilight-fan som jag själv, även att jag var allt annat än tonåring när böckerna släpptes, blev “Midnattssol” ändå lite av en besvikelse. Trots sina dryga 900 sidor är det inte så mycket innehåll. Boken behandlar i princip bara “Om jag kunde drömma” fast så som Edward uppfattade det och dessutom på många sidor mer. Den överhängande första delen blir en lång upprepning om hur Edward uppfattar Bellas doft, vilket blir lite enformigt. Trots detta lite svaga omdöme var jag tvungen att läsa klart boken och för alla riktiga Twilight-fans kan jag ändå tycka att man ska läsa den. Det är ett kärt återseende när man som läsare följt Bella och Edward tidigare och vampyrerna är ju trots allt väldigt fängslande fortfarande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar