torsdag 14 mars 2013

Kickboxaren

Det kommer ut många nya, snygga lättlästa böcker. Men jag har varit lite dålig på att läsa dem på sistone. Så jag bestämde mig för att ta tag i det här och slet åt mig Kickboxaren av Maria Björn och Niklas Krog.

Det börjar våldsamt. Eremias blir nedslagen och rånad. Rånad på sin nya mobil som hans mamma jobbat extra för att tjäna ihop till. Han känner inte igen killen som slår ner honom men han ser att hans knogar är tatuerade med namnet Robin. Eremias blir som besatt av tanken på hämnd. Han hade inte kunnat försvara sig, han hade inte en chans, och det får honom att skämmas.

Eremias söker upp en kampsportsklubb för att lära sig slåss. Men han förstår snart att det är inte det som det egentligen handlar om. På klubben får han lära sig att försvara sig, för om man använder sina kunskaper för att slåss på stan så blir man utslängd från klubben på livstid... precis som Robin. Eremias börjar förstå grejen och långsamt känner han hur ilskan rinner ur honom. Men Robin finns därute, och väntar på hämnd.

Det är spännande, actionfyllt och rapp handling så det hinner aldrig bli några direkta långsamma mellanpartier, vilket definitivt är tanken. Jag tycker om att det finns ett budskap som är klart och tydligt och svårt att undvika men som ändå problematiserars. Hur ska jag inte avslöja för då måste jag berätta hur det slutar.... Ett extra plus för det snygga omslaget som verkligen drar blickarna till sig :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar