torsdag 7 juni 2018

Lättläst skräck

https://biblioteket.vetlanda.se/web/arena/search?p_p_id=searchResult_WAR_arenaportlets&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_r_p_687834046_facet_queries=publicationYear_facet%3D2018&p_r_p_687834046_search_query=en+l%C3%A4tt+pocket&p_r_p_687834046_search_type=solr
Jag satte med glädje tänderna i de här fyra korta skräckberättelserna ifrån LL-förlaget. De är alla skrivna av kända namn i genren. Jack Werners Under Slussen har jag väntat på med spänning och John Ajvide Lindqvists Vårt blod våra ben är en bearbetning av hans novell Våran hud, vårat blod, våra ben. 
Det är också dessa två som jag tycker allra bäst om. Samtliga fyra är väldigt obehagliga och är ju skrivna för vuxna läsare. Vårt blod våra ben är en klassisk spökhistoria med ett hemsökt hus och mördade barn. Under Slussen leker med tanken om vad en urban explorer kan finna långt ner under Slussens tunnlar och är nog den som främst även lämpar sig för något yngre läsare (tonåringar). Långhelgen av Camilla och Viveca Sten är också spännande och är en rätt så klassisk spökberättelse. Som väntat hade jag svårast för Lådan av Madeleine Bäck, den är ju helt klart obehaglig men på ett sätt som jag inte riktigt uppskattar. Jag minns att jag även hade svårt för hennes Vattnet drar, det är nog helt enkelt så att den typen av skräckberättelser inte riktigt tilltalar mig. 
En naggande god liten samling för den skräcktålige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar