fredag 16 november 2012

När döden kom till Pemberley

Nu har jag äntligen fått tillfälle att läsa När döden kom till Pemberley av P.D. James. Boken är skriven som en fortsättning på Jane Austens Stolthet och fördom och jag tycker att James lyckas bra att ta vid där Austen slutade. Intrigen och personskildringarna känns trovärdiga och sanna orginalet. Däremot är jag inte så imponerad av själva mordgåtan. Det blir rätt många upprepningar av händelseförloppet kring mordet i skogen och ibland känns det som om det går lite på tomgång. Jag tycker att man ska läsa den om man har läst Stolthet och fördom, och man känner att man gärna vill få ut lite mer av karaktärerna. Jag accepterar att det skulle kunna vara såhär de fortsätter sina liv. Däremot tror jag att man blir besviken om man endast läser den på grund av att det är P.D. James och för att man förväntar sig en spännande mordgåta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar