fredag 11 januari 2013

Den andra av Trolldomens skrifter

Strax före jul läste jag, Rubinernas bok, andra delen i John Stephens fantasyserie Trolldomens tre skrifter (mycket rubiner i höstas, först Rubinröd och nu Rubinernas bok).

De tre föräldralösa syskonen Kate, Michael och Emma är tillbaka på barnhemmet som de lämnade i första boken. Men denna gång är de medvetna om de hot som finns ute i världen och att deras fiender är på ständig jakt efter dem. Tillsammans med doktor Pym måste syskonen dessutom nu också försöka spåra och hitta de andra böckerna som ingår i Trolldomens tre skrifter. Med ledtrådar från det förflutna ger de sig ut på jakt efter Rubinernas bok; Livets krönika. Men det värsta är att syskonen splittras, Kate reser tillbaka i tiden med hjälp av tidsatlasen (som de hittade i Smaragdernas bok) och vet inte hur hon ska lyckas återvända till sin egen tid och sina syskon.

Jag hade verkligen sett fram emot att läsa Rubinernas bok. När jag läste första delen blev jag så sugen på mer. Och jag måste säga att den sannerligen höll måttet. Den är lika bra och spännande som jag hoppades på. Kate är en lika bra hjälte som förra gången och i den här boken tycker jag även att Michael och Emma tar sig som karaktärer, de kommer liksom mer till sin rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar