onsdag 13 februari 2013

Korsad

Jag hade lite tur. Tjejen som står i kö på Korsad, andra delen i Matchad-trilogin av Ally Condie, glömde komma och hämta boken före lovet. Så jag passade helt enkelt på att haffa den.
Korsad tar vid där Matchad slutade och den här gången berättas historien av både Cassia och Ky i vartannat kapitel.
Cassia är satt i arbetsläger i väntan på sin arbetsplacering och Ky är bortforslad till de Yttre provinserna där han tillsammans med andra avvikelser agerar skenmål åt fienden. Deras enda mål är att hitta den andre. På varsitt håll startar de en varsin flykt. Samtidigt som de söker efter varandra så får de också ledtrådar om Revolten och motståndsrörelsen som finns och är aktiv någonstans.

Jag tycker faktiskt att historien blir bättre i den här än i första boken. Det är liksom mer kamp, mer motstånd och det gillar jag. Det är också mer Ky, och det är bra för Cassia framstår fortfarande som en rätt så ointressant människa. Jag önskar så att hon inte gjorde det. Det är inte så att jag tycker illa om henne, jag tycker snarare inte alls. Hon är inte larvig eller fånig, snarare är hon stark och driven. Men hennes handlingar kommer inte riktig fram i hennes karaktär. Så det kanske är tack och lov att en del berättas av Ky. Det är helt klart läsvärt och ett måste om man läst Matchad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar