torsdag 27 juni 2013

Angerborns nya!

Jag började min sommarläsning med Ingelin Angerborns nya bok Tredje tecknet och det visade sig vara ett bra val. Angerborn skriver mysrysare som ingen annan. Jag greps med så i handlingen att jag fick hjärtklappning när lyset plötsligt släcktes på mitt tomma skolbibliotek:)

Olivia har precis slutat femman och börjar sommarlovet med att åka och bada med sin bästis Sonja och hennes kille Milo (som Olivia är hemligt kär i). När hon kommer hem hittar hon en nyckel längst ner i den nya badväskan. Den ser gammaldags ut och verkar inte passa någonstans. Olivias katt Smilla har börjat bete sig konstigt också. Den gömmer sig över garderoberna precis som att den är rädd för något. Sedan är det där med hissen som har börjat krångla. Ett par gånger har den åkt ner i källaren, utan att Olivia har tryckt på den knappen och hon som är mörkrädd! En morgon ser hon att det står något skrivet på ett block med hennes handstil, på spanska dessutom. Hon kan ju inte ens spanska. Hon adopterades ju från Colombia när hon bara var nio månader. Sedan är det ju det där med alla nyckelpigor som hon ser överallt. Vad är det frågan om?

Tredje tecknet är välskriven med realistiska beskrivningar av en 11-årings funderingar och vardagsliv. Att det sedan är lite tillspetsat med lite övernaturliga inslag ger bara en extra krydda tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar