tisdag 4 februari 2014

Drömgångare

Jag ska nog inte ens försöka ge mig på att reda ut vad som egentligen händer i Drömgångare av Samantha Shannon. För handen på hjärtat, det är rätt så rörigt.
I världen finns en massa klärvojanter. Alltså sådana som känner av andar, kan spå, känna av etern etc etc. Samhället ser dessa som ett hot och har bestämts sig för att utrota dem. Därför har Scion inrättats. Till synes som ett säkerhetssystem men det fungerar mer som en ockupationsmakt som styr samhället med järnhand och som sprider rädslan för vojanterna hos de dödliga. Detta har gjort att vojanterna gömmer sig och istället skapar kriminella gäng som styr över vissa delar av staden med hjälp av sina gåvor. Paige är vojant. En rätt så unik sådan eftersom hennes gåva går ut på att ge sig ut i etern och känna av, besöka och till och med påverka andras drömlanskap.
En dag råkar hon av misstag ta livet av en säkerhetsvakt med hjälp av sin gåva och hon vet att nu är det inte är långt tills Scion hittar henne. När de dyker upp i hennes pappas lägenhet så flyr hon, och hon blir tillfångatagen. Men det är bara det att det faktiskt inte är Scion som fångat in henne… Världen visar sig innehålla fler hemligheter än vad någon kunnat ana, och Paige hamnar nu på ett ställe där allt ställs på ända. Vad är egentligen frihet? Är hon mer fri när hon gömmer sig i Scion än när hon är fånge som den hon är?
Jag hänger inte fullt ut med när det kastas in begrepp efter begrepp som inte förklaras, eller när händelser beskrivs med andra begrepp som inte heller förklarats. Till slut så tar spänningen i historien till viss del över och jag orkar ta mig igenom hela (tjocka) boken. Men jag är inte övertygad. Och jag känner mig lite sviken. Jag hade helt klart högre förhoppningar på det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar