måndag 28 augusti 2017

En väktares bekännelser och lite ditt och datt

https://biblioteket.vetlanda.se/web/arena/results?p_p_id=crDetailWicket_WAR_arenaportlets&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=3&p_r_p_687834046_facet_queries=&p_r_p_687834046_search_item_no=0&p_r_p_687834046_sort_advice=field%3DRelevance%26direction%3DDescending&p_r_p_687834046_search_item_id=146871&p_r_p_687834046_agency_name=ASE506851&p_r_p_687834046_search_type=solr&p_r_p_687834046_search_query=en+v%C3%A4ktares+bek%C3%A4nnelserEn av de mer förvirrande, och roligaste, sakerna med att komma tillbaka till jobbet efter ett drygt år är att försöka få en överblick över allt som hänt på bokfronten och som jag har missat. Genast så inser jag också hur mycket jag har att läsa nu, så mycket att ta igen, så mycket böcker, så lite tid.
Jag började istället att re lite i vad som ska komma ut under hösten (för att slippa lägga upp böckerna i läsordning) och till min stora lycka så såg jag att fortsättningen på Elin Säfströms debut En väktares bekännelser kommer redan i början av september! Hur härligt är inte det?

I En väktares bekännelser får vi träffa Tilda som jobbar som väktare i Stockholm. En väktares uppgift är att se till att människor inte märker av att det kryllar av troll, älvor, vättar och tomtar. Tilda ska helt enkelt se till att de olika väsendena sköter sig och håller sig på mattan. Ibland är det lättare sagt än gjort. Medierna börjar rapportera om att flera människor försvunnit spårlöst och Tilda börjar misstänka att det är något onaturligt på gång. Men uppgiften känns stor och hon saknar sin trygga mormor som också är väktare.
Det här är fantasy på bra nivå. Storyn är kvick, spännande och rolig och det går inte att inte älska Tilde och hennes något gamla, slitna hund. Det som jag tycker extra bra om med svensk fantasy är just hur den gamla folktron med tomtar och troll uppdateras till vår tid och placeras in i en spännande urban fantasy värld där Stockholm gör oväntat bra ifrån sig.
Alltså: Visheten vaknar kommer i september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar