torsdag 14 september 2017

Flame in the Mist

Jag sitter och renskriver recensioner som jag fick in efter årets upplaga av sommarläsningen på skolan. Och jag blir, som alltid, så imponerad av hur fina ungdomarna är och hur fint de skriver om böcker som de verkligen tycker om. Det gör mig alldeles varm i hjärtat.

En som jag direkt placerade i min läshög är Flame in the Mist av Renée Ahdieh. Vem kan motstå den här recensionen?
"Boken utspelar sig i antika Japan då Mariko, enda dottern till en samuraj, är trolovad med kejsarens andre son. Under resan till palatset blir hon attackerad av en grupp banditer vid namn The Black Clan. Mot alla odds lyckas hon fly och klär ut sig till en bondpojke. Då hon stöter på The Black Clan igen tvingas hon bli en medlem och för första gången i sitt liv blir hon uppskattad för sitt skarpa sinne.
En riktigt välskriven bok, som en modern Mulan-berättelse med stor kärlekstwist. Jag gillar att författaren använder sig av gamla japanska ord med ett register i slutet av boken. Jag gillar hur författaren verkligen fångar den grova och brutala historien som detta imperium har samt kvinnors roll i ett historiskt samhälle och hur de förväntas uppföra sig. Det är också intressant att Mariko har en tvillingbror då det blir en tydlig skillnad i deras uppväxt. Jag tror att hon annars inte hade varit riktigt lika rebellisk då in inte hade kunnat jämföra sitt liv med någon och fått en uppfattning om hur hennes liv hade kunnat varit om hon fötts som pojke."

Starka tjejer i ett historiskt Japan. Yes please.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar