fredag 29 januari 2016

Jag var här

http://biblioteket.vetlanda.se/web/arena/results?p_p_state=normal&p_p_lifecycle=1&p_p_action=1&p_p_id=crDetailWicket_WAR_arenaportlets&p_p_col_count=3&p_p_col_id=column-2&p_p_mode=view&back_url=http%3A%2F%2Fbiblioteket.vetlanda.se%2Fweb%2Farena%2Fsearch%3Fp_p_id%3DsearchResult_WAR_arenaportlets%26p_p_lifecycle%3D1%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D3%26facet_queries%3D%26search_item_no%3D4%26sort_advice%3Dfield%253DRelevance%2526direction%253DDescending%26arena_member_id%3D186524583%26agency_name%3DASE506851%26search_type%3Dsolr%26search_query%3Djag%2Bvar%2Bh%25C3%25A4r&facet_queries=&search_item_no=4&sort_advice=field%3DRelevance%26direction%3DDescending&search_type=solr&search_query=jag+var+h%C3%A4r&arena_member_id=186524583&search_item_id=141458&agency_name=ASE506851


För några år sedan läste jag Gayle Formans bok Om jag stannar, som jag tyckte var fantastisk. En av de bästa ungdomsböcker jag har läst faktiskt. (Filmen är också jättebra! Om ni inte har läst boken/sett filmen – gör det!!) Därför hade jag ganska höga förväntningar när jag började läsa hennes senaste bok Jag var här. Om man ska jämföra böckerna så har båda temat död och sorg gemensamt, men de skiljer sig mycket åt stämningsmässigt. Om jag stannar är en bok som jag upplevde som varm, medan Jag var här har en mörk, lite ruffigare ton.

Huvudperson är Cody. En dag när hon öppnar sin mailbox smulas hela hennes värld sönder i småbitar. Hennes bästa kompis, Meg, har skickat ett tidsinställt avskedsbrev till henne. När Cody läser det ligger Meg redan död på ett hotellrum. Cody tror först att det är ett skämt. Varför skulle Meg begå självmord, hon älskar ju att leva? Cody och Meg har varit bästa kompisar sen de var små och har praktiskt taget vuxit upp tillsammans. Cody har trott att hon har känt Meg utan och innan, men när Megs föräldrar ber henne att åka ner till Megs studentrum och hämta hem hennes saker, börjar bilden av Meg förändras. Kanske kände de inte varandra så väl som Cody har trott? Men även om Cody inser att det finns saker om Meg som hon inte haft en aning om, så kan hon ändå inte förlika sig med det faktum att Meg inte ville leva längre. Det måste ha hänt något. Någon måste ha gjort henne något för att hon skulle ta ett sånt beslut. Cody bestämmer sig för att ta reda på vad, och det blir början på ett detektivarbete som upptar nästan all hennes tid.

Jag måste erkänna att det tog ganska lång tid för mig att ta mig igenom den här boken. Den var svår att komma in i i början och sen glömde jag faktiskt helt bort den under flera veckor. Men när jag kommit framåt mitten tog den sig liksom, och blev både spännande, sorglig och gripande. Självmord är givetvis ett svårt ämne och det är bra att författaren avslutar boken med ett efterord, där hon berättar bakgrunden till boken och ger råd till personer som själva mår dåligt och kanske funderar på självmord som en utväg.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar