måndag 1 februari 2010

Argasso- böcker!

Hårdfakta: Argasso bokförlag grundades 2002 och ger ut ungefär 15 titlar per år. Förlaget ger i första hand ut lättlästa böcker för barn och ungdomar med dyslexi eller andra typer av lässvårigheter och då i en serie som heter "Läsvänligt".

Argasso har verkligen satsat på att göra häftiga och ungdomliga framsidor på sina böcker på sistonde. Vad en bok har för omslag ger halva vinsten (eller förlusten...). Som egenväldig testperson kan jag dra slutsatsen att smaskiga eller djupa färger, gärna ett utmärkande typsnitt, sirligt, mystiskt och dramatiskt fångar mitt intresse på långt avstånd. Det är först därefter jag söker mig till baksidestexten för att utvärdera mitt "ögonplock". Finns det ingen baksidestext kan även jag som bibliotekarie frambringa en suck och trött lägga boken åt sidan. Därför kan jag mycket väl förstå om låntagare och då särskilt unga med lite lässvårigheter först och främst förlitar sig på bokens framsida för att veta om boken verkar passa eller inte.

Argasso har satsat mycket på spännande böcker för att fånga läsarna och enligt min erfarenhet så fungerar det väldigt bra på de unga annars "läsovilliga" låntagarna. Ämnen som kriminalitet, rasism, spöklikt och ondska är det som verkar intressera många (även mig..).



Jag har senast läst Fånge i tiden av Eric Brown. Två ungdomar, Al och Jenny, råkar komma in i ett "tidshål" och kommer till framtiden. En dyster framtid där rasistiska styrkor håller samhället i ett järngrepp. Dit Al och Jenny kommer är ALLA vita!! Eftersom att Al är mörkhyad stirrar alla på dem som om de är ufon och det dröjer inte länge förrän de blir gripna och kastade i häktet. Hur ska de nu ta sig tillbaka till sin egen tid? Det visar sig att det finns motståndsgrupper som gör allt för att denna framtid ska stoppas och mardrömmen får ett tänkvärt slut. En actionfylld och skrämmande bok som förhoppningsvis ger läsaren en del att tänka på! Upplösningen ger väl vissa kritiska följdfrågor hos mig som läsare men för att vara en lättläst bok så hinner det hända mycket och det hinner väcka känslor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar