fredag 26 februari 2010

Tystnad Tagning!

Michelle Magorian är troligtvis mest känd för Godnatt Mister Tom. Hennes nya bok kom ut i slutet av 2009 och heter Tystnad, tagning. Jag har inte läst mer än halva boken än men jag hann knappt mer än börja förrän jag var helt fast. Tänkte att jag bara skulle kolla igenom de första kapitlen för att se hur den verkade men det fungerade inte alls, jag var tvungen att fortsätta.
Berättelsen utspelar sig i England några år efter andra världskrigets slut. Där bor Henry tillsammans med sin mamma, styvfar, halvsyster och farmor. Han pappa dog i kriget som en krigshjälte när han offrade livet för en annan soldat. Henry saknar sin pappa enormt mycket och detta påverkar han förhållande till sin nuvarande familj. Han kan inte acceptera sin styvfar och lillasyster. I sin farmor har han en bundsförvant eftersom även hon har svårt att acceptera den nya familjen.

Henrys stora intresse är film och han tillbringar all sin lediga tid på stadens biografer. I kön till en film träffar han på mrs Beaumont som gärna tar sig an den olyckliga och förvirrade killen. An henne får han låna en kamera och det är när han framkallar filmen som han upptäcker något obehagligt, samme man tycks nämligen figurera lite väl ofta i mrs Beaumonts närhet...

Mer än så kan jag inte berätta för jag har inte kommit längre. Men om ni vill ha en verkligt bra berättelse som innehåller precis allt, med fantastiska personskildringar och väldigt många filmreferenser så ska ni absolut sätta tänderna i Tystnad, tagning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar