torsdag 8 mars 2012

Äventyr i universum

Jag erkänner, den har legat bredvid mig länge. Först oläst, sedan halvläst, till slut utläst; George och den stora smällen av Lucy & Stephen Hawking. För mig har det varit en något seg läsning. Det här är den tredje boken om George och Annie, men den enda som jag har läst så den upplevda segheten kan ha att göra med att det tog tid innan jag lärde känna personerna. Men främst beror det nog på att jag tycker att det faktiskt är rätt så krångligt, det här med fysik och rymd.

Efter sommarlovet börjar George och hans bästa kompis Annie på olika skolor och detta ger konsekvenser för deras vänskap. George kan inte riktigt acceptera att Annie faktiskt skaffar sig en ny vän i Vincent, en cool kille med skateboard. Men detta är inte det enda problemet. En mystiskt organisation som kallar sig TOARING är ute efter Annies pappa Eric (som är vetenskapsman och som forskar om rymden) och hans forskning om universums uppkomst. George och Annie beslutar sig för att hjälpa Eric men fienden är farlig och det är stora krafter i rörelse. Under sin jakt på sanningen får George, och vi, lära sig en massa om universums uppkomst, svarta hål och rymdforskning.

Berättelsen i sig är rätt så spännande när man väl kommer in i den. Boken är också full av faktaavsnitt där olika forskare berättar om olika fenomen såsom månen, kvantmekanik, den stora smällen, rumtiden, relativitetsteorin och singulariteter. Allt är inte helt enkelt att förstå, faktaavsnitten ligger på olika nivå och ibland känns det som att man behöver mer bakgrundskunskap än mina dammiga minnen från fysiklektionerna. Däremot så känner jag att mina kunskaper om maskhål i rymden har ökat radikalt tack vare en mycket pedagogisk förklaring :-)

Det här är ju en blandning av faktabok och äventyrsbok och för den som är intresserad av rymden och helst lite mer därtill så finns det mycket att hämta i Hawkings böcker. För den som bara vill ha ett spännande äventyr blir historien svår och hackig. På plussidan finns dock de fantastiskt läckra, kosmiska bilderna från NASA:s bildarkiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar