torsdag 3 december 2009

Lättläst streckläsning

Nu tänkte jag tipsa om två riktigt bra och spännande lättlästa böcker. Den första var det ett tag sen jag läste. Dolores- flickan utan ögon kom ut förra året och handlar om Felix, en kille som livet helt enkelt går lite emot. Hans tjej har gjort slut och han ser ingen mening i att leva längre. En dag träffar han Dolores uppe på idrottshallens tak och då förändras allt. Hon är snygg, sexig, rolig och det bästa av allt, hon verkar vara heltänd på Felix. Men det är något som inte stämmer med henne. Vissa dagar är hon allt annat är rolig och sexig. Då har hennes ögon bytts ut till svarta hål och hon verkar full av hat. Vem är Dolores egentligen och vad vill hon Felix?

I höstas kom ännu en bok av samma författare, Anders Brundin. Jag har suttit och hållt på den rätt länge men när jag väl började läsa den så kunde jag faktiskt inte sluta. Precis som i Dolores hålls spänningen vid liv genom att man inte riktigt vet vad som händer, bara att det är något som inte riktigt är som det ska.

I Rufus sista resa vaknar Rufus upp på sjukhuset. Han kan inte röra sig och inte prata. Han är en fånge i sin egen kropp. Rufus har absolut inga minnen av vad som har hänt eller vem han är men människor runt omkring honom verkar bli både skrämda och fascinerade av honom. På sjukhuset träffar han Paula och hon lockar fram livsviljan i Rufus. Allt eftersom börjar han att inse den hemska sanningen om vem han är och vad som har hänt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar