torsdag 26 januari 2012

En halvdan viking

Martin Widmarks nya serie Halvdan Viking börjar med Hövdingens bägare. Halvdan var, tillsammans med sin far, på genomresa i Östbyn då han bröt sin fot. Foten blev aldrig bra, så han blev kvar och fick bo hos Björn Smed.
En dag när Halvdan ska lämna nya hästskor till hövdingen Ragnar Drakdödare kommer ett bud från Kung Alarik i Västbyn. Han vill bjuda in sina grannar till fest och lekar. Ragnar och hans fru Frida rustar med sina starkaste mannar och åker dit. Halvdan, som är en mycket skicklig skald följer med. Det blir lurendrejeri på hög nivå när tävlingarna ska avgöras och Halvdan råkar ut för farligheter, om vilket han skaldar såhär:
"Meia hörde inte ett dugg när hon drog vår bottenplugg.
Jag måste segla med en döv en för nu känner jag mig blöt i röven."

Martin Widmark har skrivit en realistisk och humoristisk serie om vikingatiden, som jag tror kommer att bli populär hos många barn. Arkeologen Mats Wänehem har illustrerat fina, detaljerade och tidstrogna bilder i boken. I serien kommer minst tre delar till, som jag med spänning ser fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar