måndag 9 januari 2012

Kär i kärleken

Timotej af Lilja är en sextonårig tjej som är uppväxt på Djursholm. Hennes föräldrar är skilda och mamman är omgift med Örjan. Hon har en nära relation till sin mamma och bror Fredrik. Plötsligt bestämmer hennes styvpappa att de ska flytta till London. Så flyttlasset går med Örjan, mamman och Timmy strax före skolstart. Timmy får en egen lägenhet precis i anslutning till mammans och Örjans.

Skolan är, enligt Timmy, världens fulaste och där går många elever som är inflyttade från Sverige. Hon hittar snabbt ett kompisgäng som hon hänger med. Det är framförallt Stina, som får lyssna på Timmys eviga ältande om olika killar. För Timmy är KÄR i stort sett hela tiden. För det mesta olyckligt kär dessutom. Är det inte Måns eller Wille, så är det Paul eller John.

Författaren Lina Forss har själv bott i London, vilket märks när hon beskriver miljöerna. Jag har semestrat en vecka i London, så jag känner igen en hel del platser och företeelser som hon beskriver. När hon nämner afternoon tea börjar jag drömma mig bort och tänka på scones, marmelader och goda kakor på ett gammalt hotell i London.

Omslaget är fint och känns uppdaterat. Speciellt med tanke på det faktum att flertalet tonåringar väljer bok efter omslaget och inte kan tänka sig att läsa någon bok utan ett fint foto på utsidan. Språket är också ungdomligt och beskrivande. Hon lyckas på pricken fånga och beskriva känslor, så att man förstår precis hur Timmy känner. Jag tror nog att många, framförallt, tonårstjejer kommer att gilla den.

Uppföljaren Tro, hopp eller kärlek? kommer ut i mars.

2 kommentarer:

  1. Hey! Välkommen tillbaka!! :-)

    SvaraRadera
  2. Snabbt jobbat med första inlägget! Jag var också (är fortfarande) sugen på att läsa boken.

    SvaraRadera