måndag 16 januari 2012

Vill du skriva en roman?

Först ett lugn. Följt av ett inre kliande. Sedan en darrning. En urkraft som bubblar uppåt och utåt, ut genom dina fingertoppar. Sedan startar raseriet med fingrar hårt slutna kring pennskaftet eller klolikt spända över tangenterna.
Du skriver blint och utan urskiljning. Timmarna går och du känner ingen hunger och inget behov av att sova, du bara skriver och skriver. Du skriver påverkad av fullmånens vita strålkastarsken medan natten går över i gryning. Skriver med väsande andedräkt och stirrande blick som slutligen mattas och ditt tillstånd slår över i en plötslig, djup och tömd sömn, ett förnöjsamt lugn. Lugnet efter stormen, en roman har blivit född.

Eller näe.... Läs först Tre enkla regler finns inte- En romanskola av Elisabet Norin. Utgiven av Isaberg förlag 2011. Elisabet Norin är verksam med kreativt och litterärt skrivande och fungerar som både kursledare, handledare och mentor.
Trots att min romantiska bild om det blinda skrivraseriet gick i kras redan under läsningen av de första sidorna i boken blev jag samtidigt varse hur avancerat arbetet med att skriva en roman är. Jag kände en lättnad över att det finns böcker som denna som verkligen ger ovärderliga tips genom hela processen. En bok att först läsa som en starthjälp och sedan förkovra sig i vid behov samt ha liggande i närheten under hela skrivarbetet. Författaren ger dessutom sidvis med ytterligare lästips både för inspiration och som hänvisning till citat i boken. Jag tänker - Wow, research! och blir inspirerad i krock med lätt förtvivlan över att skrivardrömmen kanske inte var så stark som jag trodde....eller rättare sagt så kanske jag inte är riktigt på det klara med VAD jag vill skriva än men det kanske DU är??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar