torsdag 6 september 2012

Fast mellan världarna

Jag hade faktiskt helt missat Namnsdagsflickan när den kom. Så fick jag tips om den från en kollega som tyckte att den verkade fin. Och det tyckte jag också.
Det är en grafisk ungdomsroman skriven av Kristoffer Leandoer med vackra mangateckningar av Åsa Ekström (som bland annat illustrerat Jo Salmsons böcker om Tam). Hur hade jag kunnat missa?

Robin och Kim, bästa vänner sen barnsben, har tillsammans skapat världen Berghendia, en fantasyvärld med hemska varelser och blodig historia. De styr sin värld med järnhand och någonstans där bakom finns Namnsdagsflickan som den lillasyster hon är. Robin och Kim ritar teckningar och bygger borgar och Namnsdagsflickan kommer med idéer. De lever sina liv genom Berghendia. Men så blir Kim och Robin ovänner och Berghendia förpassas till lådor på Robins vind. Namnsdagsflickan kan inte acceptera att de överger sin värld, hon menar att det är de som har skapat den och nu är den deras ansvar. Så hon fortsätter att fantisera och att teckna. Genom diverse omständigheter hamnar Namnsdagsflickan i koma och Robin förstår att systern är fast i fantasivärlden Berghendia.

Parallellt så får vi följa prinsessan Leana i Berghendia. Hon gör sitt bästa för att få slut på de krig som förtär hennes land och hennes folk. Vi får också läsa Kims nya skapelse, seriefiguren Kassandra Karat.

Så, utlåtandet. Jo, jag gillar, men på ett rätt så lagom sätt. Främst gillar jag berättelsen med Kim och Robin. Deras kön förblir okända genom hela berättelsen och det kommer fram bra i Åsas androgyna teckningar. Men att inte veta gör inget. Det är inget man bryr sig om och vi behöver inte heller ta en debatt om ”hen” för det nämns inte heller. Det är helt enkelt bara så att det liksom saknar betydelse. Men deras historia är bra och de fina ljusgrå teckningarna står i skarpt konstrast till Berghendias tydliga tuschteckningar. Berghendia sticker ut. Fantasystoryn om just Berghendia blir däremot lite omständig och tunn. Mycket historia ska in på liten plats och där hade jag gärna haft lite mer. 

Läsvärt? Javisst. Snyggt? Oja! Men jag känner ändå att jag skulle vilja ha något mer av den här historien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar