onsdag 18 maj 2016

Skräckhistorier för orädda

https://biblioteket.vetlanda.se/web/arena/results?p_auth=BZLlrhte&p_p_id=crDetailWicket_WAR_arenaportlets&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=3&p_r_p_687834046_facet_queries=&p_r_p_687834046_search_item_no=0&p_r_p_687834046_sort_advice=field%3DRelevance%26direction%3DDescending&p_r_p_687834046_search_item_id=143541&p_r_p_687834046_agency_name=ASE506851&p_r_p_687834046_search_type=solr&p_r_p_687834046_search_query=vandraren+utan+ansikte
"Det är ett monster under min säng", sa min lillebror och såg på mig med stora, rädda ögon. Jag böjde mig ner och tittade under sängen. Där låg någon som såg ut exakt som... min lillebror. Hans röst lät skräckslagen när han sa: "Det ligger någon i min säng."

Vandraren utan ansikte av Andreas Palmaer är en samling med skräckhistorier av det lite modernare slaget. Han har hämtat inspiration från de vandringssägner som florerer på Internet och som går under namnet Creepypasta. I den här boken har han skrivit om dem något så att de utspelar sig i Sverige och skapar igenkänningsfaktor för den svenska läskretsen.

Jag tycker att det här är en lyckad samling med spökhistorier. Många av historierna är riktigt läskiga och mellan varje så har Andreas stoppat in en kortare berättelse, som den i inledningen. De skapar verkligen bilder i hjärnan och flera av dem hade man ju velat läsa mer om. Givetvis så dyker även Slenderman upp i ett par av skräckhistorierna, men här benämns han framförallt som Vandraren. Bäst i boken tycker jag att Världens bästa bilspel är. Den handlar, precis som det låter, om ett bilspel som känns så verkligt att det är för bra för att vara sant.

Det här är helt klart en bok för den som tycker om att få in lite spänning i vardagen och som behöver uppdatera sitt lager av spökhistorier att sprida vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar