torsdag 15 april 2010

Frost

Frost är den första delen i en planerad triologi av Maggie Stiefvater. Förlaget slår på stort och utlovar att den ska ersätta tomrummet efter Twilight. Jag har läst alla Twilight-böcker och visst temat går ju igen; en till synes omöjlig kärlek, varulvar och skolmiljö. Här håller sig dock vampyrerna borta!

Huvudpersonen Grace blev som liten flicka utdragen i skogen och nästan dödad av en flock vargar. En annan varg räddade dock hennes liv, och sedan dess är vakar den gulögda vargen över henne i skogsbrynet. De har någon speciell kontakt som hon inte kan förklara. En dag träffar hon Sam, den gulögde killen som får henne att tappa andan. Ganska fort kommer hon underfund med att Sam är hennes varg.

Sam blev som liten biten av vargar och har sedan dess växlat mellan att vara människa på sommaren och varg på vintern. Efter ett visst antal år som varulv slutar man att växla väsen, och man förblir helt enkelt varg året runt. Sam anar att detta är sista sommaren han kommer att vara människa och nu när han har träffat Grace vill han till varje pris undvika att bli varg. Denna kamp är den röda tråden i boken samtidigt som man får följa många spännande sidospår.

Jag tycker att Frost har ett oerhört vackert och poetiskt språk. På så sätt slår den Twilight utan tvekan. I början kände jag inte att jag fastnade för boken, vilket jag brukar göra med det mesta jag läser. Men Frost vinner i längden och när jag läst färdigt den tyckte jag mycket om den. Jag rekommenderar den varmt och längtar till nästa del. Den kommer på engelska i juli, så jag får nog vänta på den svenska översättningen ända till hösten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar