fredag 20 april 2012

Kaosets andra del


Blädderfingrarna kliar skönt när det är dags för del två i Patrick Ness Kaostrilogi. Cirkeln och Pilen tar vid där Tystnaden i bruset slutade så man bör ha den i minnet när man börjar läsa. Todd och Viola skildes åt när de äntligen nådde huvudstaden Haven. Todd har nu hamnat i borgmästare (eller numera president) Prentiss våld och vart Viola har tagit vägen har han ingen aning om. Han vet inte ens om hon lever, hon var inte långt i från döden när de hittades av sina fiender. Männen från Prentisstown har tagit över Haven och Todd måste ovilligt utföra uppdrag åt den nya presidenten. Men någonstans finns en motståndsrörelse och snart börjar saker och ting hända i staden...

Boken berättas växelvis av Todd och Viola, och de kämpar för att återse varandra. Snart så märker de att i princip allt de gör, allt de går med på att göra, gör de för den andre. Är det en styrka eller en svaghet att ha någon som man känner så starkt för?
Cirkeln och Pilen har samma höga tempo och samma spänning som Tystnaden i bruset och jag kan faktiskt inte sluta läsa. Jag är fast i Kaostrilogin och jag tycker ju så fantastiskt mycket om både Todd och Viola. Trots att de i denna boken gör en hel del saker som faktiskt är väldigt moraliskt tveksamma. Den här gången stör jag mig inte heller på Todds slarviga berättarspråk eftersom jag visste vad som väntade mig.

Del tre kommer på svenska i september och heter Den brinnande kniven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar