tisdag 3 april 2012

Omskriven klassiker

Jag har precis läst Pernilla Geséns omskrivna version av Jane Austens Stolthet och fördom. Denna klassiker, som är så fantastisk bra enligt mitt och många andras tycke. Jag tycker att Pernilla Gesén har lyckats bra med att skriva om den i en lättläst variant. Några figurer och händelser är såklart bortplockade, vilket är synd. Men man förstår ju att man måste fokusera på det viktigaste för att det ska bli en förenkling. De bästa bitarna är ändå med och jag blir ju så sugen på att läsa originalet igen. Jag letade dessutom upp min dvd med BBC:s inspelning av serien. Självklart är det Colin Firth som är den rätte Mr Darcy! Det får nog bli ett Stolthet och fördom-maraton i påskhelgen!

1 kommentar:

  1. Håller helt med dig! BBC-versionen är helt klart bäst. Så underbar!

    SvaraRadera