fredag 27 april 2012

Samhället som bestämmer allt.


Genom lottning blev Ally Condie's Matchad den första att läsas från min hög. Och jag är ju inte den som tackar nej till en dystopi så det passade mig alldeles utmärkt. Även om just denna dystopi lägger större krut på romansfaktorn än på samhället i sig.
För det här är en kärlekshistoria, den som vill gotta ner sig i en riktigt bra dystopi får nog leta någon annanstans, faktiskt. Cassia bor i Samfundet, ett hårt styrt samhälle där allt bestäms uppifrån: vad du ska äta, hur du ska träna, vad du ska jobba med, vem du ska älska och när du ska dö. En av livets stora händelser är matchingsbanketten, det tillfälle när man får reda på vem som är ens match, vem man ska gifta sig med. För Cassie börjar det så bra som det kan, hon blir matchad med Xander, hennes bästa och äldsta vän. Men den lyckan blir inte långvarig för någonting går fel i Samfundets maskineri och Cassia upptäcker snart att hon egentligen är kär i någon helt annan. Någon som inte ens är godkänd i Samfundet.

Det är en fin kärlekshistoria, det måste erkännas. Tyvärr så beror inte det så mycket på Cassia som jag tycker är en rätt så ointressant person, men tillsammans med sin förbjudna kärlek så blir det ändå fint. Detta just för att han är intressant, han har en historia, han har hemligheter. Cassias kamp ter sig tämligen blek i jämförelse. Samhället med Samfundet och dess lagar är också lite vacklande. Men det är som sagt var inte det som den här boken egentligen handlar om. Jag tycker också att det tar lite tid innan någonting egentligen händer i boken, tempot är inte det högsta, och när det väl gör det är sidorna nästan slut. Men jag vill poängtera att det är definitivt inte är obehaglig och tråkig läsning. Det är snarare behagligt och som kärlekshistoria är det bra och rätt så bläddervänligt. För den som vill ha framtidsscenarier i typ Hungerspelen finns dock annat att välja på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar