måndag 24 maj 2010

Logik och känslor

Jag brukade tänka att låten Logiskt med Petter och Säkert är som gjord för en berättelse. Så jag blev givetvis helt till mig när jag såg att det skulle komma en ungdomsroman med den fantasieggande titeln Det är så logiskt alla fattar utom du.
Johan och Ester har varit bästa vänner så länge de kan minnas. Men de senaste fyra åren har varit annorlunda för Johan, det han känner är inte längre bara vänskap. Att erkänna det för Ester skulle vara förödande så han biter ihop och lyssnar på henne när hon berättar om sina senaste kärlekshistorier. Det kan inte hålla hur länge som helst, någon gång måste Johans känslor komma upp till ytan...

Jag blev verkligen inte besviken. Boken ger exakt den sinnesstämning som titeln ger uttryck för och man får en fin känsla i magen. Tro mig, den är inte helt lätt att lägga ifrån sig.

1 kommentar: