fredag 6 maj 2011

Bara en sida till....

En elev kom in till mig, gav mig Sara Ohlssons Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag, och sa: LÄS DEN!! Okej, sa jag. Vem är väl jag att stå emot en läsande tonårings maniska blick? Och när jag väl börjat läsa, så kunde jag inte sluta. Den här boken trycker på varenda streckläsarknapp som finns. Förrädiskt korta, innehållsrika, styckeliknande kapitelindelningar som gör att man bara vill läsa ett till, och ett till, och bara ett till...

Olivia har blivit dumpad, av John. Han som var den perfekte pojkvännen och hon som var den perfekta flickvännen. Nu går hon under. Tillsammans med vännerna Emma (som peppar henne till Operation Fågelbajs, d.v.s. få tillbaka John) och Tor försöker hon ta sig igenom vardagen. Det går till en början långsamt och John gör sig påmind precis överallt. Men så råkar hon hångla med Danijel på en fest. Danijel som tar dagen som den kommer, skrattar när han är glad, skriker när han är arg och ligger när han är kåt. Kanske behöver det inte vara svårare än så? Är det okej för en tjej att följa Danijels råd?

Det är lätt att känna in sig i Olivias ensamångest och förvirrande tillstånd när hon själv inte vet varför hon gör som hon gör. Det är en fantastisk bok med ett fantastiskt språk och jag kan inte mer än instämma i uppmaningen: LÄS DEN!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar