måndag 23 maj 2011

Ingen sommar utan dig

Äntligen, efter ett års väntan, har fortsättningen på Sommaren jag blev vacker kommit. Ingen sommar utan dig av Jenny Han är andra delen i en trilogi om Belly och hennes sommarpojkar Conrad och Jeremiah.

Det börjar dock i sorg och förtvivlan då killarnas mamma Susannah slutligen förlorar sin kamp mot cancern. Hennes död påverkar dem alla. För Belly var hon ju lite av en extramamma eller kanske den där storasystern som hon aldrig har haft. Den som sminkar en trots att man är för liten och låter en vara med när hon provar kläder. I Belly är sorgen inte det enda som river. Det som hon och Conrad påbörjade förra sommaren har avslutats, och inte på något trevligt sätt. Saker sas som aldrig borde har blivit sagda. Ord som sårade och etsade sig fast. Belly har svårt att se att hon någonsin kommer att kunna se Conrad i ögonen igen, svårt att se honom överhuvudtaget. Trots det tvekar hon inte när Jeremiah ringer och ber henne om hjälp. Conrad har lämnat college och ingen vet var han är eller vad han tänker göra. För Belly blir det ännu en sommar där hon slits mellan sina känslor för de båda bröderna.

Det krävs att man läser de här böckerna i ordning. I Ingen sommar utan dig ges väldigt få karaktärsbeskrivningar, man måste ha lärt känna dem i första boken för att förstå deras nycker.
Jag sa efter första boken att jag inte riktigt förstod hur själva intrigen skulle kunna hålla i en trilogi. Nu undrar jag inte längre. Jag får helt enkelt inte nog av Belly, Conrad och Jeremiah... Historien, karaktärerna och alla känslorna biter sig verkligen fast, hårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar