tisdag 31 maj 2011

BookLover intervjuar: Petter Lidbeck vill helst skriva glatt och snällt

Petter Lidbeck är en otroligt omtyckt och produktiv författare. Med böcker som Allhelgonaoffret, Kan man?, Världens elakaste fröken, Den magiska kepsen, En dag i prinsessan Victorias liv och serien om Tre Tjejer har han verkligen skrivit något för alla. Dessutom har han ju även skrivit för vuxna under pseudonymen Hans Koppel.

I augusti kommer den tionde och sista delen i Tre Tjejer, Den sorgsne veterinären.

Förra veckan fick bokklubbarna på Vetlanda bibliotek äran att träffa herr Lidbeck när han kom på besök på deras bokklubbsavslutning. Frågorna till Petter var många och Booklover passade givetvis på att skicka med några egna frågor till honom.

Hur började din författarkarriär? Har du alltid velat skriva?
- Jag var i USA som utbytesstudent och hade det ganska trist så jag skrev långa brev hem till kompisarna i Sverige. Då fattade jag hur kul det kan vara att skriva. Men jag skrev i tolv år innan något förlag nappade. Och då var det en självupplevd historia om när min fru och jag adopterade världens i särklass bästa tjej från Kina. Hade det inte varit för den hade jag förmodligen ännu varit opublicerad.

Vad är det bästa med att skriva böcker?
- När det flyter och funkar finns det inget roligare. Då befinner man sig i fullkomligt lyckorus. Går det dåligt är det precis tvärtom.
- Att skriva är också lite samma sak som att ha muskler. Folk bråkar inte med en. Skulle de göra det kan man täppa till truten på dem.

Du sa under besöket att du i princip har snott samtliga idéer till dina berättelser. Vilken är den bästa idén du har snott?
- Vet jag inte. Fast den bästa boken jag skrivit är nog en vuxenbok som heter Vi i villa. För barn är det Sommaren med Siri, En dag i prinsessan Victorias liv och Kan man?

Har du några bra tips för de som vill börja skriva själva?
- Tro på mamma när hon säger att du är duktig. Skit i dåliga kompisar som skrattar åt dig. Och känner du dig dum och underlägsen - bra. Det finns ingen bättre drivkraft.

Vilken är den bästa boken du någonsin har läst? En barn/ungdomsbok och en vuxenbok, tack!
- För vuxna: Det stora kalaset av John Steinbeck. För barn: Patriks snabbverkstad av Ulf Löfgren.

Har du något särskilt barndomsminne kopplat till läsande eller skrivande? (T.ex. från skolan, hemma, tillsammans med någon etc.)
- Nej, jag tyckte det var supertrist att skriva som barn. Och det enda jag läste var seriealbum som Tintin och Spirou.

Hur känns det att avsluta Tre tjejer serien? Separationsångest?
- Det känns rätt skönt. Det gick trögt i slutet. Och skulle jag någon gång ändra mig skriver jag bara fler böcker i serien. Jag gör som jag vill.

Berätta lite om ”Den sorgsne veterinären”!
- Den handlar om en spelgalen veterinär som blir skyldig fel sorts människor pengar. Och så är det lite "bråttom" mot slutet som sig bör i denna genre.

Vad är ditt nästa projekt efter Tre Tjejer? Kommer det en till superserie signerad Petter Lidbeck?
- Superserie? Tack snälla. Nu ska jag skriva två vuxendeckare till och därefter uppbyggliga romantiska komedier. Jag älskar snälla historier med lyckliga slut.

Serien Lyckans hjul har du skrivit tillsammans med Martin Widmark. Hur är det att skriva tillsammans med någon annan?
- Med ett superproffs som Martin är det hur kul som helst. Han är otroligt skicklig, helt prestigelös och en bra kompis.

Får du samma chans att ge uttryck för alla dina idéer?
- Nej, inte alls. Men jag lär mig massor.

Du har testat på deckare, humor, bilderböcker, rysare, science fiction... vad finns det kvar för dig att utforska?
- Allt. Fast just nu är jag mätt och belåten, trött och däst. Jag hoppas att lusten kommer tillbaka. Annars får jag skaffa mig ett annat yrke.

Många många tycker om Allhelgonaoffret. Kommer du att skriva någon mer rysarberättelse för att stilla allas begär efter mer?
- Ja, jag hoppas det. Men jag vill hellre skriva glatt och snällt.

Sist men inte minst: berätta om något riktigt pinsamt du varit med om!
- När jag gick i sömnen och kissade i min hustrus garderob. Det var inte så kul.

Tack, tack, tack Petter Lidbeck för intervjun, för alla bra böcker och för det supertrevliga besöket i Vetlanda!

1 kommentar:

  1. Petter Lidbeck var suverän att lyssna på! Det ger hopp om det när en författare skriver att han inte gillade att skriva när han var liten, alla kan hitta passionen även om det dröjer, jag tänker även på passionen att läsa!! /P

    SvaraRadera