fredag 27 maj 2011

"En dödlig dam"

En ny fantasyserie har sett dagens ljus. Tankeläsaren är första delen i De utvalda av Kristin Cashore. I de sju kungadömena är det lätt att se vem som är en särling, deras ögon har nämligen olika färg. Särlingar sitter inne på gåvor, mer eller mindre användbara. Vissa har matlagningens gåva, vissa stridandets och en del kan läsa tankar. Unga Katsa har dödandets gåva, en gåva som har visat sig vara mycket användbar för rikets kung Randa. Han skickar ut Katsa för att hota och förinta de som sätter sig upp mot honom. Men hon känner sig inte bekväm i sitt uppdrag, att vara kungens ”dödliga dam”. Tillsammans med några förtrogna har hon bildat Rådet. Genom det kan hon istället använda sin gåva för att att skydda befolkningen mot maktgiriga kungar.

När Katsa utför ett uppdrag för Rådets räkning träffar hon Po. Även han en särling. Han söker sanningen bakom kidnappningen av sin morfar och Katsa går med på att hjälpa honom.

Det här känns som riktigt klassisk fantasy med äventyr, strider och magiska förmågor (Och givetvis kvinnoroller som inte känns helt up-to-date. Den annars så starka och kaxiga Katsa får stora bryderier när hon tar sig en älskare som hon inte tänker gifta sig med.) För den fantasyinbitne finns mycket att hämta och för mig känns det som att återgå till min ungdoms fascination av Eddings böcker. Jag blir under läsandet fast i boken men den stannar inte kvar särskilt länge. Men jag kommer att hålla utkik efter fortsättningen.

4 kommentarer:

  1. Den här har jag hört talas om innan. Verkar intressant!

    SvaraRadera
  2. Attans, nu har jag ju ännu mer att läsa - för den här kan jag ju inte missa.

    SvaraRadera
  3. jag har läst den den var bra och väldigt spänande.
    en bok jag starkt rekomenn derar för en som gillar spänning!!

    //en redig bokmal

    SvaraRadera
  4. Ah! Visst är den spännande! En riktig streckläsningsbok :-)
    //Mari

    SvaraRadera