måndag 30 augusti 2010

Helt hysteriskt i en knasig värld


Du är en gräslig man, herr Grums! handlar givetvis om den gräslige herr Grums. Han är vresig, smutsig och ond. Det enda i närheten av honom som är fint är hans trädgård. Det är den vackraste trädgård man kan tänka sig och det är enbart för att det kommer en arg liten älva och slår herr Grums med en stekpanna om han inte sköter om den ordentligt. Med i historien finns också den stora, lurviga hunden Jack, som råkar vara förtjust i att leka i trädgårdar - ju finare desto bättre - och flickan Polly som får komma Jack till undsättning när herr Grums smidit onda planer för att bli av med Jack så han slipper arbeta så mycket i trädgården. Men ska Polly hinna i tid?

Detta är en helt hysterisk historia med många tvära kast och orimligheter. Jag såg en annan recension där denna bok jämfördes med Monty Python och jag inte annat än hålla med. Jag kom även att tänka på Sven Nordqvists teckningar, där man alltid hittar någon konstig liten varelse som inte ser ut att komma från denna värld. Likadant är det här, det förekommer så många "fel" och absurditeter att man får kämpa lite för att hänga med (eller är det jag som är gammal?) i svängarna. Jag ser fram emot nästa bok om herr Grums, som kommer i januari.

2 kommentarer:

  1. Till utsida samt den beskrivna handlingen vandrar även mina tankar till författaren Roald Dahl, särskilt till hans bok "Herr och fru Slusk". Låter som en intressant bok!

    SvaraRadera
  2. Det är sant! Tänkte jag inte ens på. :)

    //Maria

    SvaraRadera