onsdag 18 augusti 2010

Twilight som serie

Har precis läst igenom första delen av Om jag kunde drömma, bearbetad av Young Kim. Teckningarna tycker jag är väldigt fina, personerna avbildas på ett sätt som stämmer mer överens med de bilder jag fick i huvudet när jag läste boken än skådespelarnas utseende i filmen. Att Stephenie Meyer har varit starkt involverad i arbetet har säkert satt sina spår.

Nackdelen är att som serie får man inte med alla detaljer från boken, vilket ibland ger mig känslan av att missa viktiga händelser som skulle förklara fortsättningen. Jag har dock lite svårt att avgöra hur väl historien hänger ihop, eftersom jag vet vad som händer mellan bilderna och replikerna i den grafiska romanen, då jag har boken i färskt minne. Dialogen bär historien framåt, men tankarna och miljöbeskrivningarna går förlorade. Det är mycket som är kapat, men det är fortfarande en bra historia. Lämplig lightversion för den som inte orkar ta sig igenom hela boken eller för den som uppskattar de vackra teckningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar